collage tarot westco

De tarotschetsen van Westcott deel 5

Deel 5 uit de reeks waarin ik de inktschetsen van Westcott bespreek.
In dit deel beschrijving van de kaart en duiding van :

De Dood, Matigheid en De Toren.

De Dood

westcott-de-dood.png
Beschrijving van de schets
In de Goddelijke wereld : Geboorte – De Dood is de poort van het Leven. Vrees niet om er binnen te treden, want in het stof  (as) worden de zaden van onsterfelijkheid gezaaid.
In de Intellectuele Wereld : dertien, (de ander woorden zijn onleesbaar)
In de Hemelse Wereld : Het tweede principe, de hemel van Jupiter en Juno
In de Aardse Wereld : Dood, Hergeboorte, Creatie en Destuctie

Op de schets van Westcott zien we op de voorgrond twee graven, op de achtergrond twee kerken en kleine lopende figuren. De Dood is een skelet waarover een doek is gedrapeerd. In zijn handen een opvallend grote zeis.
In de bovenste hoeken, Mem, de dertiende letter van het Hebreeuwse alfabet.

Duiding van de schets
De tekening vertoont sterke gelijkenissen van de Dood, Sterfelijkheid uit de Grand Etteilla. Een skelet houdt een grote zeis in zijn linker hand. Boven hem vliegt de ‘vogel des doods’Sterfelijkheid, de Dood; Grand Etteilla 1890; Nationale Bibliotheek Parijs

De Hebreeuwse letter Mem wordt geassocieerd met hergeboorte en vernieuwing en kan zowel een baarmoeder (mem open) als een graftombe (mem gesloten) kan voorstellen.
De tekst bij de Goddelijke wereld komt uit een rituele inwijding, de eerste graad van Zelator in de Societas Rosicruciana in Anglia  (SRIA)
De figuren op de achtergrond kunnen zowel wijzen op opstanding, de doden komen uit hun graf en zijn verheugd, maar het kan ook een groep mensen voorstellen die weglopen van de zwarte vogel, de boodschapper van de Dood.
Westcott verwijst naar het tweede hermetisch principe, de wet van correspondentie: zo boven, zo beneden; zo beneden, zo boven. Als het bekende kent, dan ken je ook het onbekende. Tussen beide bestaanssferen heerst de wet van correspondentie.

Westcotts The Isiac Tablet  : tarotkaart Dood sleutelwoorden : Mem. Dood, Hernieuwing.

Matigheid

westcott temperance 1886

Beschrijving van de schets
Transmutatie
In de Goddelijke wereld : Matigheid
In de Intellectuele Wereld : veertien
In de Hemelse Wereld : Schorpioen, de seizoenen
In de Aardse Wereld : De twee essenties, die vergelijkbaar zijn met het Elixir van het Leven.

Een vrouwelijke engel met sterke vleugels staat op een wolk. Rond haar lichaam is een doek gedrapeerd. Boven haar linkerborst een driehoek, boven haar rechterborst een vierkant. Op haar voorhoofd het symbool van de zon.
In haar handen houdt ze twee bekers; In haar linkerhand houdt ze de beker opvallend hoog, in haar rechterhand laag. Tussen de bekers wordt vloeistof/energie uitgewisseld.
In de twee bovenhoeken van de kaart de Hebreeuwse letter Nun.

Duiding van de Schets
De driehoek, het vierkant en de cirkel zijn de belangrijkste symbolen in de esoterisch geometrie.  Ze stellen drie dimensies in de realiteit voor : de cirkel = de goddelijke wereld, de driehoek = de geestelijke wereld, het vierkant = de materiële wereld.
Het vierkant stelt de perfecte materie voor, waarin alle krachten in balans zijn gemanifesteerd. Het driehoek staat voor de drie-eenheid : vader-zoon-heilige geest; zwavel-kwik-zout; ziel-geest-lichaam. De cirkel is de eeuwige stroom van (levens)energie.
De engel mengt de energie van de geestelijke wereld met die van de materiële wereld.
De energie verdwijnt niet , maar verandert van energetisch niveau. Het elixir van het leven is de eeuwige en oneindige energie, die we ook in de seizoenen herkennen.
Bijzonder is dat de engel opvallend vrouwelijk is, meestal wordt de engel neutraler voorgesteld. Klassiek zie je de engel met één voet op de grond en één in water. Hier staat ze op een wolk. Haar energie is afkomstig van boven de wolken. Op de afbeelding zien we een goddelijk/innerlijk proces van verbinding.
De Hebreeuwse letter Nun stelt hier het ontstaan van iets nieuws voor, door twee uiterste energieën met elkaar te combineren.

Westcotts The Isiac Tablet  : tarotkaart Matigheid sleutelwoorden : Nun. De seizoenen, klimaat, mutatie

De Toren

tover toren westcott tarot

Beschrijving van de schets
In de Goddelijke wereld : De Toren van Babel
In de Intellectuele Wereld : zestien
In de Hemelse Wereld : Steenbok
In de Aardse Wereld : de verwoeste tempel van Satan, de heropgebouwde tempel van Christus; rit 254-255

De bliksem treft een rechthoekig gebouw , met vier lagen. Het gebouw barst, brokstukken vallen naar beneden. Het landschap is kaal, de lucht is donker. In de bovenste hoeken van de schets, de Hebreeuwse letter Oin.

Duiding van de schets
Op de schets staat geen toren of tempel , maar een ziggurat.  Ziggurats waren opvallende gebouwen in het oude Mesopotamië. De naam betekent rijzend gebouw. Ze werden tussen 2200 en 500 voor Christus in alle belangrijke steden in het huidige Iran en Irak gebouwd. Deze terrasvormige tempels hadden drie of zeven niveaus. Op de hoogste verdieping werden kamers ingericht voor de belangrijkste goden. Eén kamer bleef leeg en deed dienst als ontmoetingsplaats tussen goden en mensen.
De bekendste ziggurat was de Etemenanki in Bab-ilim. Deze tempeltoren is bekend omdat er naar verwezen wordt in één van de scheppingsverhalen in de bijbel, de toren van Babel. God ziet dat de mensen de techniek hebben verworven om een toren te bouwen die tot aan de hemel reikt. God komt naar de aarde om hen te straffen voor hun hoogmoed en verwoest de toren en de beschaving die ze hebben opgebouwd. De auteur van dit scheppingsverhaal verwerpt beschaving en technologie als bron van zegening. Het contact met God is niet afdwingbaar, noch door kennis noch door macht.

Plutos is de Griekse god van de onderwereld, maar ook van rijkdom, weelde en overvloed.  Westcott verwijst naar Plutos in zijn beschrijving van de afbeelding.
De bliksem vernietigt de ziggurat, een uiterlijke teken van succes.
Westcott verwijst naar pagina 254 en 255 van het boek Rituel de la Haute Magie, geschreven door Eliphas levi. Deze pagina’s beschrijven de tarotkaart de Ster, maar Levi verwijst naar de Toren als : de verwoeste tempel van Satan. Levi verwerpt Satan en vertelt er nog bij dat hij : ‘de grote initiator’, Satan uit de hemel heeft zien vallen, zoals de bliksem’.

Westcotts The Isiac Tablet  : tarotkaart het huis van Plutos, Babel sleutelwoorden : Oin. De Bliksem, falen

Noot : Westcott maakte geen tarotschets van de Duivel.

De tarotschetsen van Westcott deel 1 : de Magiër, de Hogepriesteres en de Keizerin

De tarotschetsen van Westcott deel 2 : de Keizer, de Hiërofant en de Geliefden

De tarotschetsen van Westcott deel 3 : de Zegewagen, Gerechtigheid en de Heremiet

De tarotschetsen van Westcott deel 4 : het Rad van Fortuin, Kracht en de Gehangene

4 Comments

    1. Tarot Cirkel

      Ik vind de visie van Westcott op tarot interessant omdat hij verschillende ideeën o.a van Blavatsky verwerkt in zijn symboliek. Deze schetsen bestuderen en interpreteren vraagt veel opzoekingswerk, omdat er zo weinig informatie over te vinden is. Ik vind het daarom extra leuk om te vernemen dat deze tarotartikels worden gesmaakt.

    1. Tarot Cirkel

      Bedankt Eleonora!
      Je reactie geeft me energie om aan deel 6 en deel 7 te beginnen, want daar kruipen toch enkele uurtjes opzoekingswerk in. Mijn eerste werk is telkens het ontcijferen van Westcotts handschrift. Ik ben altijd blij als ik er in slaag om die te ontcijferen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.