De Magiër, een (on)gewone man

De gewone man van de straat

gumppenberg dellarocca reproductie I IL Bagatel
reproductie van Dellarocca Gumppenberg Tarot (1830) editie Il Meneghello (1992)

Eind 15de eeuw werd voor eerst een naam met deze kaart geassocieerd, il bagatella. Over de etymologische oorsprong van dit woord lopen de meningen uiteen, maar over het algemeen wordt dit woord omschreven als : iets van weinig waarde, vingervlugheid en fraude.

Il Bagatella is de gewone man van de straat. Hij zal tijdens zijn leven leiding krijgen van tijdelijke en spirituele heersers. Hij zal zijn instincten volgen al kan hij ook kiezen om deze te temperen met deugden.  Verleidingen komen op zijn pad, terwijl de tijd voortschrijdt. Als hij naar boven kijkt ziet hij de zon, de maan en de sterren. Onder zijn voeten bevindt zich het vagevuur. De zondige man slijt zijn leven op aarde, maar daarna volgt onverbiddelijk de dood. Al is dit niet het einde, want er is de belofte van verrijzenis en nieuw leven.

De reiziger

Tarot le Bateleur, Jean Dodal (begin 18de eeuw)
Marseille Tarot Jean Dodal (begin 18de eeuw)

In de Marseille tarot krijgt de kaart de naam le bateleur. Hij draagt een opvallende hoed met brede rand, zoals de reizigers uit de middeleeuwen droegen. Het gelijkt sterk op de hoed van mercurius. Hij was de god van de gokkers, reizigers, vertellers, handelaars, alchemisten, magiërs, leugenaars en dieven. Op de tafel van le bateleur liggen zijn bezittingen en de zak waarin hij die bewaart. In de klassieke Italiaanse en Franse tarot staat op deze kaart een rijke handelaar, schoenlapper of straatartiest afgebeeld.

Een magische man

Waite Magician
Waite tarot

Als Arthur Waite in 1909 zijn tarot ontwerpt, wijkt hij af van de traditionele afbeelding en kiest voor esoterische symboliek. Hij haalt de inspiratie uit zijn eigen ervaring als magiër en uit de esoterische tarotkaarten van eind 19de eeuw. Vooral de schetsen van Westcott en het tarotspel van Oswald Wirth hebben een grote invloed op hem.
De tafel van de Magiër doet dienst als altaar waarop vier geconsacreerde voorwerpen liggen : de staaf, de beker, het zwaard en het pentagram. Deze voorwerpen zijn het gereedschap waarmee hij zijn magisch werk zal verrichten. Ze zijn doordrongen van de spirituele essenties van de elementen vuur, water, lucht en aarde.
De Magiër heeft als opdracht deze energieën te leren aanvoelen, te bestuderen, te beheersen en te gebruiken. Door magie te bedrijven verbindt hij de spirituele en materiële werkelijkheid met elkaar.
Zo zet hij een transformatieproces op gang dat zijn werkelijkheid grondig zal veranderen. Hij zal succes en mislukking kennen tot hij de juiste balans heeft gevonden.
De Magiër stelt zich vragen :
‘Wat wil ik? Wat weet ik? Wie ben ik? Hoe kan ik verandering brengen?’ Bij het zoeken naar de antwoorden, vraagt hij leiding van het vijfde element, de geest of ether. Hij wil onder goddelijke leiding orde scheppen in de chaos in zijn leven.

Symbolen

kleed golden dawn
Ceremonieel gewaad Hermetisch Orde Golden Dawn

Het gewaad van de Magiër bestaat uit een wit kleed met daarover een rode mantel. Een duidelijke verwijzing naar de rituele kledij die gedragen wordt door de hiërofant van de Golden Dawn. Het witte kleed wordt het Kleed van Glorie genoemd. Het stelt de innerlijke schittering voor, de Geest die de persoonlijkheid van de mens doet stralen. Hij voelt zich direct verbonden met de goddelijke bron. Het rode kleed, het Kleed van Verhulling, schermt deze schittering af van de buitenwereld. Meestal draagt een adept van de Golden Dawn een riem rond zijn middel. Op de deze kaart draagt de Magiër een gordel die een slang voorstelt die in zijn eigen staart bijt. Dit symbool van totale eenheid en onsterfelijkheid staat bekend als de ourobouros. Het teken van oneindigheid zweeft boven het hoofd van de Magiër, want door zijn magisch werk bereikt hij oneindige verbinding met de totale eenheid.
De houding van de Magiër straalt rituele actie, toewijding en discipline uit. In de rechterarm houdt hij een staaf omhoog, symbool voor het element vuur.
Met zijn linker gestrekte wijsvinger wijst hij naar beneden.
Hij gebruikt zijn hand om het teken van het element lucht (zwaard) uit te drukken. (het handgebaar wordt o.a. ook gebruikt voor het sturen van Chi/Ki energie)
Het goddelijke vuur is een energetisch werkmiddel om zijn wil tot uitdrukking te brengen in de werkelijkheid. Hierdoor wordt hij getransformeerd, zonder dat hij zijn wezenlijke identiteit verliest.

Het landschap staat vol rozen en lelies. Arthur Waite verwijst in zijn eigen boek naar het Hooglied (2:1) uit de Bijbel. ‘Ik ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen.’ Saron is de vlakte ten zuiden van het Karmelgebergte (in het noordwesten van Israël), bekend om zijn vruchtbaarheid en weelderige plantengroei. De roos verwijst omwille van zijn doornen naar persoonlijke strijd, maar ook naar de rode of solaire tinctuur in de alchemie. De lelie staat voor onschuld en verwijst naar de witte of lunaire tinctuur in de alchemie. Het landschap vormt het natuurlijk laboratorium van de Magiër. Hij staat op vruchtbare grond, klaar voor het Grote Werk. Een uit steen gehakte robuuste tafel, doet dienst als altaar. Hierop liggen de vier geconsacreerde voorwerpen: staaf, beker, zwaard en een munt met het teken van een pentagram. Hij werkt op magische wijze met de vier elementen onder leiding van de geest.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s