Geplaatst in geschiedenis, symboliek, tarot

Het Rad van Fortuin

In Key of the Tarot schreef Arthur Waite dat hij zich voor de tarotkaart Het Rad van Fortuin liet inspireren door de ontwerpen van Eliphas Levi.
Waite verdedigde zich in het boek voor het gebruik van Egyptische symboliek, dat is volgens hem toegestaan als het voor een bepaald doel wordt gebruikt (verwijzend karakter).

Nochtans had Waite een afkeer voor het (overdreven) gebruik van Egyptische symbolen en godsnamen. Bovendien trachtte hij, in de paar artikels en boeken die hij over tarot schreef het hardnekkig misverstand over de Egyptische oorsprong van de tarot telkens te weerleggen. Dat uitgerekend hij voor Egyptische symboliek koos lijkt op het eerste zicht vreemd.
Waite kende de werken van Levi zeer goed, hij had o.a. enkele boeken van hem vertaald. Geen wonder dus dat hij de ideeën van Levi in zijn tarotdeck verwerkt.
(Al zal hij in latere artikels geen goed woord meer overhebben voor Levi, het kan verkeren…..)

TARO ROTA

Levi heeft maar enkele tarotkaarten ontworpen, het Rad van Fortuin is er één van. Deze tarotafbeelding komt voor in zijn boek ‘La Clef des Grands Mystères’
In zijn boek Dogme et Rituel schrijft Levi over de tiende kaart uit de tarot :
Hermanubis stijgt op het Rad van Fortuin aan de rechterkant, terwijl Typhon daalt aan de linkerkant. Verder noemt hij deze tarotkaart ook Ezekiel’s Rad van Fortuin. Levi verbindt als eerste het woord ROTA met TARO (Tarot). Zelf beweert hij dat anderen de relatie tussen beiden woorden eerder hebben gelegd. Hij verwijst hierbij naar William Postel’s Sleutel.Guillaume Postels SleutelLevi vond de afbeelding in een boek van Postel, weliswaar een heruitgave uit 1646.
De uitgever van die editie, Frankenberg,  schreef bijkomende uitleg bij de sleutel.
Op basis van die uitleg komt Levi tot de bevinding dat  het woord ROTA  en de lettersubstituties TORA, ORAT en TARO naar het woord Tarot verwijzen. Het is een leuke woordspeling, eentje die zelfs kan aanzetten tot dieper inzicht. Wat niet wegneemt dat de vergelijking ontsproten is uit de fantasie van Levi. Zelfs Waite wist dit, wat blijkt uit zijn voetnoten bij de vertaling van Dogme et Rituel de la Haute Magie.

Waites Tarot

Waite neemt de symboliek van deze tarotkaart haast volledig over van Levi.
Typhon, een monsterlijke reus uit de Griekse mythologie geeft hij weer in de gedaante van een slang. Waite haalt deze symboliek uit de Papus-Goulinat Tarot.

De sfinx zit niet zoals bij Levi op een verhoog, maar op het rad.
De sfinx is een onderdeel van het eeuwig bewegend principe.
Hij is diegene die alles in balans houdt. Daarom houdt hij ook zijn zwaard niet voor zich uit, maar rust die op zijn schouders.

In het boek van Ezekiel staat ook beschreven hoe vier dieren met een menselijke gedaante, met een aangezicht en rechtopstaande vleugels hem aankijken. Deze vier dieren staan afgebeeld in de vier hoeken van de kaart.

YHWH tetragrammatonTARO wordt via letteromzetting ROTA, de letters worden afgewisseld met de letters van de naam van God. Volgens Waite wijst dit op de alomtegenwoordige voorzienigheid. De Goddelijke intentie wordt zowel in de letters uitgedrukt als via de vier dieren. Het algemene idee dat via het symbool van het rad van Fortuin wordt uitgedrukt, is die van het ontkennen van toeval en dus de onderkenning van het bestaan van het noodlot. Waite noemt de esoterische betekenis van deze kaart weinig verfijnd, nl. vruchtbaarheid, heersende autoriteit, eer.

Hij sluit zijn uitleg af met de vaststelling dat gewone toekomstvoorspellers deze kaart vaak beter kunnen  duiden vanuit hun intuïtie.

Deze kaart is esoterischer dan Waite doet uitschijnen. Hij kiest nauwkeurig de symbolen die Pamela Colman Smith in de tarotkaarten moet verwerken, maar let er ook op dat die symboliek niet opvallend zichtbaar is. In zijn bijhorend boek benoemt hij de belangrijkste symbolen, zonder hier dieper op in te gaan. Deze manier van werken past helemaal bij de stijl van Waite. Zijn tarotdeck was o.a. bedoeld om mensen naar de Order of the Independent and Rectified Rite te lokken. Het bestuderen en werken met de heilige naam van god neemt binnen de orde een belangrijke plaats in. De tarotkaarten zijn bedoeld als broodkruimeltjes. Wie diepere kennis wou verwerven, moest zich aansluiten bij zijn orde.

Kaartbetekenis

Het Rad wijst op de interactie tussen de psyche van de persoon en de zichtbare wereld of de wereld zoals hij dit ziet en ervaart.
De wereld is constant in verandering en wordt gekenmerkt door creatie en verval. Om met die veranderingen te kunnen omgaan moeten we meebuigen met de veranderingen om ons heen. Dit flexibel meebuigen, veronderstelt een goede verankering. Net als de sfinx moeten we de balans zoeken, door actief deel te nemen aan de beweging van het rad.
Verandering brengt je in beweging. In plaats van angstig vast te houden aan wat vertrouwd is, moet men durven de kracht van verandering te omarmen. Nu ik dit schrijf, moet ik aan een slogan van een politieke partij denken, … om misverstanden te voorkomen : dit is geen politiek gekleurde blog! 😉

Auteur:

Ik ben gepasioneerd door de symboliek en geschiedenis van de tarot. Tarot is een prachtig visueel medium om jezelf te ontdekken. Tarot heeft haar wortels in de Westerse Spirituele Traditie en heeft verschillende raakvlakken met het Christendom, alchemie, de westerse cultuur, filosofie,... Tarot is een onuitputtelijke bron van inspiratie. Annick http://tarotcirkel.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s