Sola Busca

De naam Sola Busca verwijst naar de adellijke Milaneese families die dit deck tot 2009 in hun bezit hadden. Toen werd het voor 800.000 euro verkocht aan de Italiaanse staat en ondergebracht in de Pinateco di Brera, in Milaan. Het tarotdeck staat momenteel in de schijnwerpers omdat het werd tentoongesteld in Milaan tussen november 2012 en februari 2013.

Het deck werd in 1490 in verschillende exemplaren gedrukt.  Verschillende van deze gedrukte kaarten zijn nog terug te vinden in musea en privé-collecties.
Zo heeft de British Museum in 1845 enkele kaarten aangekocht die je op hun website kan bewonderen :
Ridder Munten – Page Munten – Koningin Staven.
Recent onderzoek bracht aan het licht dat de kaarten van het Sola Busca deck (hoogstwaarschijnlijk) in 1491 in Venetië werden ingekleurd door de ontwerper van het deck Nicola di Maestro Antonio d’ Ancona. Hij deed dit op vraag van de eigenaar van het deck , Marin Sanudo de jongere (1466–1536),  een bekend Venetiaanse humanist en historicus.

Begin 2013 kwamen twee tarotdecks op de markt die qua kleur en afmeting zeer nauw aansluiten bij het originele deck.

Sola Busca Mayer Edition
Sola Busca Mayer Edition

Il Meneghello kreeg de toestemming een fascimile deck ‘majors only’ te maken. Giordano Berti bracht een groot aantal exemplaren van de herdruk van Wolfgang Mayer (uit 1998) op de markt.

Historisch gezien is dit een uitzonderlijk belangrijk deck omdat het een compleet bewaard 15de eeuws deck is en het enig historisch tarotdeck waarvan alle 78 kaarten geillustreerd zijn met figuren.
De trionfi kaarten stellen koningen en helden uit de Grieks-Romeinse Oudheid of de Bijbelse geschiedschrijving voor. Minerva-Venus Sola Busca knuppels
De geschiedenis van alchemie en tarot verlopen parallel.  De Sola Busca tarot is daar een uitstekend voorbeeld van.
De genummerde reeks van de munten en van de knuppels (staven) en de hofkaarten hebben een duidelijk alchemistisch karakter.
Voor het maken van de Sola Busca laat Nicola di Maestro Antonio d’ Ancona zich inspireren door andere kunstenaars. Als voorbeeld heb ik hier een tekening van Marco Zoppo naast de Aas van Staven geplaatst. De gelijkenissen tussen beide afbeeldingen is frappant : engelachtige figuren, een leeg harnas en de helm die op een slakkenhuis gelijkt. De twee gelijke figuren zouden een neoplatonische verwijzing zijn naar ‘vereniging van het gelijke’. Het lege harnas is een oorlogstrofee, de oorlogsgod Mars is overwonnen (door Venus), Venus Victrix.

Arthur Waite en de Sola Busca tarot

In 1907 gaven de eigenaars van het deck de opdracht om het deck te laten fotograferen, dit op vraag van de British Museum die een tentoonstelling over het deck wou organiseren. Waite was een regelmatige bezoeker van het museum en heeft de kaarten in 1908 zeker gezien. Waarschijnlijk heeft hij Pamela Colman Smith op de hoogte gebracht van de tentoonstelling. Het is in elk geval overduidelijk dat de Sola Busca Tarot één van Pamela’s inspiratiebronnen was bij het maken van de kleine arcana.

Tarot Cirkel

One thought on “Sola Busca

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s