Visconti Tarot

De bekendste historische tarotdecks

Over de tijdsgeest waarin de eerste tarotkaarten ontstonden schreef ik in een vorig blogje De Italiaanse Renassainse. Hier belicht ik  kort de meest bekende middeleeuwse tarotkaarten die een grote gelijkenis vertonen met onze hedendaagse esoterisch tarotkaarten, de Visconti Sforza tarot.

Bianca Maria Visconti en Francesco Sforza

Bianca is de buitenechtelijke dochter van Fillipo Maria Visconti, de hertog van Milaan en begin 15de eeuw één van de rijkste mannen in Noord- Italië.
In 1432 wordt Bianca, ze is dan amper 7 jaar, beloofd als echtgenote aan de 24 jaar oudere Francesco. In 1441 huwen ze en samen krijgen ze 8 kinderen : Galeazzo Maria, Ippolita Maria, Filippo Maria, Sforza Maria, Ludovico Maria, Ascanio Maria, Elisabetta en Ottaviano. Ter gelegenheid van haar huwelijk schenkt Fillipo Maria Visconti zijn dochter een tarotspel, de Visconti die Modrone ook gekend als de Cary- Yale tarot.

Cary-Yale_Tarot gelieden lovers
De Geliefden uit de Visconti die Modrone tarot, met de wapenemblemen van de familie Sforza en van de hertogen van Savoie
bianca maria visconti als Heilige Maria, archetype van de Moeder
Bianca Maria Visconti, afgebeeld als de Heilige Maria, archetype van de Moeder, met met haar acht kinderen

Franceso Sforza is een op macht belustte man, die zich laat inhuren om gebieden in Italië te veroveren. Filippo Visconti ligt vaak met zijn schoonzoon in conflict, op andere momenten haalt hij de banden met Francesco Sforza sterker aan.

Als Fillippo in 1447 sterft zonder wettelijke erfgenamen na te laten, grijpt Francesco met (steun van het volk) de macht in Milaan.
Hij raakt bevriend met Florentijnse heerser Cosimo de Medici, gekend als opdrachtgever voor het vertalen van de Corpus Hermetica (Poimander).
Hun hechte vriendschap leidde tot een verdrag dat politieke rust bracht in Noord-Italië.

Over Bianca Maria Visconti wordt verteld dat ze een wilskrachtige vrouw was, die Francesco adviseerde en vaak bemiddelend optrad als hij met zijn schoonvader in conflict lag. In periodes dat  Francesco op oorlogspad ging of wegens ziekte aan zijn bed was gekluisterd, bestuurde ze met succes  zijn gebieden.

 

De eerste tarotkaarten

Waarom en wanneer de eerste tarotkaarten werden gecreëerd is onduidelijk.
De vermoedelijke kunstenaar van de Visconti tarotspellen is Bonifacio Bembo of  Francesco Zavattori. Bembo was in elk geval de favoriete schilder van Bianca Maria Visconti.

Als men het heeft over de Visconti tarot, bedoeld met meestal de Visconti Sforza tarot  (uit 1452) die deels wordt bewaard in de Pierpont Morgan Bibliotheek en deels in de collectie van de Accademia Carrara  in Bergamo. Dit is het Visconti tarotspel waarvan de meeste kaarten zijn bewaard gebleven, nl. 74 waarvan 20 trionfi, 15 hofkaarten en 39 ‘kleine arcana’ kaarten.

In totaal liet de familie tussen 1440 en 1460 meerdere decks maken, 15 (onvolledige) decks worden verspreid over de wereld in verschillende collecties bewaard. Zoals de Visconti di Modrone (Cary Yale tarot),  Brera-Brambilla Visconti (geschilderd voor 1447), Rosenthal, enz.

Stijl en symboliek

In de middeleeuwen zijn de tarotkaarten die door de rijke families worden besteld voorzien van iconografische voorstellingen van esoterische wetmatigheden, filosofische theorieën en van wereldse taferelen.
Die afbeeldingen vertonen een grote gelijkenis met de tarot die wij tegenwoordig kennen, maar de gebruikte symbolen verschillen.
In de Visconti Sforza tarot treft men o.a. de heraldische wapens van beide families aan. Voor ons hebben deze symbolen vooral een historische waarde. Aan de hand van die symbolen kunnen we de periode waarin de kaarten werden gemaakt achterhalen.
Voor de beide families en mensen uit die tijd had het samen afbeelden van de heraldische wapens een grotere betekenis. Het drukte een sterke verbondenheid uit tussen beide families. Dit was is de eerste plaats een verbinding van geld en wereldlijke macht, maar ook van spirituele kennis.

de-pausin-visconti-tarot
Een ander opvallend verschil met de huidige tarotkaarten is dat op de grote met bladgoud bedekte kaarten geen nummering of titel staat vermeld. Het waren dus echte kunstvoorwerpen, zonder toevoeging van bijkomende esoterische betekenislagen uit numerologie of astrologie. Enkel bedoeld om naar te kijken, niet om het in de handen vast te houden en al helemaal niet om er kaartleggingen mee te doen.

Van elke tarotkaart uit dit deck valt wel iets bijzonders te vertellen. Bijvoorbeeld over ‘De Pausin’ die een drievoudige tiara draagt en gekleed is in een habijt. Zij zou Zuster Manfreda voorstellen, een verwante van de familie Visconti. Ze werd door een christelijke sekte tot Pausin verkozen om enige tijd later rond 1300 op de brandstapel terecht te komen.

enkele Visconti tarotkaarten uit de collectie van The Morgan Library
Visconti tarotkaarten uit de collectie van The Morgan Library

Voor meer informatie verwijs ik  graag door naar o.a. een blog van Mary Greer over dit onderwerp en een blog Tarot Meditations met een mooi overzicht van verschillende stijlen in tarotspellen. Op verschillende forums zoals die van Aeclectic Tarot wordt de historische achtergrond en symboliek van deze kaarten uitvoerig besproken.

Annick – Tarot Cirkel

3 Comments

  1. Carla Jadôt

    Goed en kort beschreven. De Visconti Sforza is mijn favoriet. Zowel de kaarten als de geschiedenis. Ik ben er zelfs Italiaans voor gaan leren om zo de boeken in het italiaans te kunnen lezen. Klasse artikel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.