De Zon XIX en De Dood XIII

Gelijkenissen tussen de tarotkaarten De Dood en De Zon

In een artikel in the Occult Review beschrijft A.E. Waite de Zon XIX als de voltooiing van de Dood XIII. Beide kaarten hebben qua symboliek ook opvallende gelijkenissen, nl. een zon en een figuur op een wit paard. Waite noemt De Dood, de sluier of het masker van het leven. Het leven wordt gehandhaafd door verandering, transformatie en de overtocht van ‘lager naar hoger’. Het is een natuurlijke overgang naar het volgend niveau van Zijn. (cfr. Key to the Tarot) De Dood is nauw verbonden met het gevoelsleven en de zintuiglijke wereld. Het duidt daarom op een verandering in hoe we de wereld ervaren, de overgang naar een nieuw levensstadium.
In zijn uitleg over de symboliek van De Zon, legt Waite vooral de nadruk op de symboliek van het paard met het kind en de rode banier. Opnieuw is dit een overgangskaart. Het kind leidt ons naar een nieuwe wereld. Door het proces van De Dood te ondergaan, zijn we klaar voor het nieuwe leven vanuit een nieuw bewijstzijn.
De mens kent Zichzelf. (cfr. Key to the Tarot)
In XIII De Dood zien we de opkomende zon en in XIX De Zon staat ze op haar hoogtepunt. De Dood brengt (een hogere) bewustzijn. Dit bewustzijn (= de zon) groeit tot er uiteindelijk een versmelting is tussen het egobewustzijn en het zielsbewustzijn.

5 thoughts on “De Zon XIX en De Dood XIII

  1. Hallo wat een goede en mooie uitleg van de kaarten,er wordt tenminste aandacht aan besteed.Vooral wat de symboliek betreft. Ik ben erg blij dat ik me bij jullie aangemeld heb.Vriendelijke groet.

  2. Gebruikte Waite het woord “transformatie” letterlijk?Ik vraag mij dit namelijk af, omdat dit meestal tegenwoordig de meest gebezigde term is bij deze kaart…om de één of andere reden mag ik dat woord niet, omdat het een term is die altijd kan gebruikt worden maar ergens ook weer gebakken lucht is en bijgevolg naar mijn bescheiden mening vaak niets bij brengt in een kaartlezing. Zijn instructies (kleine witte boekje) geven immers ondanks zijn meer spirituele inslag dan de andere “groten” die hem voor gingen toch nog altijd in zeker zin dezelfde betekenis al in alle oude instructies/boeken= dood, sterfelijkheid,vernietiging, corruptie omgekeerd: inertie,slaap,letharie,verstarring,slaapwandelen zelfs o:). Transofmatie heeft voor de vele mensen zo een positieve bijklank, alsof de dood een positieve kaart is…dat zou hetzelfde zijn als in een omgekeerde schoppen aas een hart te zien, wat de kaart duidelijk niet wil zeggen.

  3. Het kleine witte boekje (waarschijnlijk heb je de versie die door Stuart Kaplan is geschreven) heeft vooral de bedoeling je op weg te helpen bij het duiden van de kaarten. Het boek dat Waite schreef (Pictorial) Key to the Tarot is iets diepgaander. Al is Waite zelfs in dat boek niet altijd duidelijk.

    Waite interpreteert in zijn artikels/het boek de kaarten op verschillende niveau’s.
    Er is de interpretatie die nauw samenvalt met de materiële wereld (dat gebruik je meestal als je de tarot gebruikt om te voorspellen).
    Je kan het ook beschouwen als een magisch werkinstrument. Meestal spreekt Waite over de tarot vanuit die visie, zonder dit expliciet zo te noemen.
    Vanuit de esoterische kijk op de tarotafbeeldingen is geen enkele kaart negatief of positief, maar weerspiegelt het een idee, een psychische proces,…

    Ter info geef ik hier een link naar een pdf bestand van Pictorial Key to the Tarot
    http://www.hermetics.org/pdf/Waite_Tarot.pdf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s